PROGRAMUL DE STUDII POSTLICEALE, CU DURATA DE 2 ANI”

(FORMARE INIŢIALĂ MAIŞTRI MILITARI)

 

EXAMEN ABSOLVIRE

Elaborarea subiectelor pentru probele de examen şi a grilelor de evaluare

 1. Examenul de certificare a calificării profesionaleconstă în următoarele probe:

a)probă practică;

b) probă scrisă;

c) realizarea şi susţinerea unui proiect de specialitate/ absolvire.

 2.Tematica pentru proba practică, proba scrisă şi proiectul de specialitate/ absolvire este cea avizată de inspectorul de specialitate/I.S.J. Argeş/I.S.M. Bucureşti, pentru fiecare calificare profesională.

Temele pentru proba practică precum şi criteriile de evaluare, se stabilesc de către comisia pentru curriculum dinŞcoala Militară de Maiştri Militari şi Subofiţeri a Forţelor Terestre „BASARAB I” şi dinŞcoala Militară de Maiştri Militari şi Subofiţeri de Logistică „Gheorghe Lazăr”,sunt avizate de inspectorul de specialitate/ I.S.J.Argeş, respectiv I.S.M. Bucureşti şi sunt afişate cu cel puţin 30 de zile înainte de începerea examenului.

Subiectele pentru proba scrisă se elaborează respectându-se standardul de pregătire profesională al calificării profesionale. Tematica este propusă de comisia pentru curriculum din Şcoala Militară de Maiştri Militari şi Subofiţeri a Forţelor Terestre „BASARAB I”, şi din Şcoala Militară de Maiştri Militari şi Subofiţeri de Logistică „Gheorghe Lazăr”, este avizată de inspectorul de specialitate/I.S.J. Argeş, respectiv I.S.M. Bucureşti, transmisă spre analiză cu cel puţin 60 de zile înainte de începere examenului şi se afişează cu 45 de zile înaintea începerii examenului de certificare a calificării profesionale.

Nota minimă de promovare a probei scrise este 5 (cinci).

Pentru fiecare calificare profesională se înaintează C.J.E.C. Argeş (Comisia Judeţeană de Evaluare şi Certificare), respectiv C.M.B.E.C. (Comisia Municipiului Bucureşti de Evaluare şi Certificare), spre analiză şi avizare câte 3 variante de subiecte pentru proba scrisă a examenului de certificare, însoţite de baremele de corectare şi notare, cu 30 de zile înainte de începerea examenului. După avizare variantele de subiecte sunt introduse în plicuri, sigilate şi ştampilate de comandantul instituţiei, acestea păstrându-se la compartimentul documente clasificate până în dimineaţa zilei de desfăşurare a probei scrise.

Lista temelor pentru realizarea şi susţinerea proiectului de specialitate/ absolvire pentru fiecare calificare profesională se stabileşte la nivelulŞcolii Militare de Maiştri Militari şi Subofiţeri a Forţelor Terestre „BASARAB I” / Şcolii Militare de Maiştri Militari şi Subofiţeri de Logistică „Gheorghe Lazăr”,seaprobă de către comandantul instituţiei şi se avizează de inspectorul de specialitate/ I.S.J. Argeş, respectiv I.S.M. Bucureşti,pe baza propunerilor cadrelor didactice de specialitate, după ce a fost analizată în comisia pentru curriculum și avizată în consiliul de conducere. Lista temelor se face publică la nivelul instituţiei de învăţământ, după aprobare şi avizare.

Temele proiectelor trebuie să se încadreze obligatoriu în curriculumul pentru calificarea profesională autorizată/ acreditată şi să se raporteze într-un mod direct şi transparent la standardul de pregătire profesională corespunzător. Proiectul este elaborat individual.

Realizarea proiectului, atât a părţii sale practice, cât şi a părţii scrise, este un demers integrator, complex, pe parcursul căruia candidatul face dovada activării şi aplicării competenţelor descrise prin standardul de pregătire profesională dobândite prin modulele de specialitate şi agregate într-un mod specific, în funcţie de tema proiectului şi de planul său de abordare.

 

Susţinerea probelor de examen

 

 1. Sălile de concurs vor fi stabilite de către preşedintele comisiei de examen / comandantul Şcolii Militare de Maiştri Militari şi Subofiţeri de Logistică „Gheorghe Lazăr” şi vor fi înscrise în ordinul de zi pe unitate.

2.Responsabilii de săli / rânduri şi supraveghetorii vor fi selectaţi din rândul cadrelor militare/ personal civil contractual ale S.M.M.M.S.F.T., respectiv S.M.M.M.S.L., prin tragere la sorţi.

            3.Proba practicăconstă în realizarea unei teme şi are ca scop confirmarea, în condiţii de examen, a dobândirii unor competenţe din cadrul unor unităţi de competenţă considerate esenţiale şi specifice pentru calificarea respectivă. Tema probei practice pentru fiecare candidat se stabileşte în ziua susţinerii acesteia. Numărul de bilete este cu 10% mai mare decât numărul de candidaţi înscrişi/ calificare profesională. La intrarea în examen, după verificarea identităţii, fiecare candidat extrage un bilet de examen cu tema probei practice. Proba practică se desfăşoară în două etape:

executarea lucrărilor practice în timpul stabilit de subcomisia de examen (desene, scheme, machete, planşe,  etc.);

prezentarea şi motivarea lucrării în faţa subcomisiei (după expirarea timpului stabilit pentru executarea lucrării).

             4.După executarea probei practice, candidaţii răspund întrebărilor membrilor subcomisiei de examen. Membrii evaluatori ai subcomisiei de examen/echipei de evaluare vor adresa candidatului întrebări, fără a depăşi timpul de maxim 10 minute pentru fiecare candidat. Pentru fiecare candidat se completează o singură fişă de evaluare a probei practice care conţine criteriile de apreciere.

5.La finalizarea examinării candidatului, criteriile realizate sunt bifate, evaluatorii consemnează nota şi semnează. Completarea fişei de evaluare se face pentru fiecare candidat, numai de către membrii evaluatori ai subcomisiei, prin bifarea fiecărui criteriu realizat şi prin apreciere cu note de la 1 la 10 acordate de fiecare în parte. Diferenţa dintre notele acordate de fiecare evaluator nu poate fi mai mare de un punct. În caz contrar, preşedintele subcomisiei mediază rezolvarea situaţiei. Hotărârea preşedintelui este definitivă. Nota finală este media aritmetică cu două zecimale fără rotunjire.

6.Rezultatul probei practice se apreciază cu note de la 1 la 10, se afişează în ziua susţinerii probei şi nu poate fi contestat.

Nota minimă de promovare a probei practice, care dă dreptul candidaţilor să participe la proba scrisă, este 6,00 (şase).

După ce toţi candidaţii au fost examinaţi, notele se înscriu în catalogul probei practice, pentru fiecare candidat, în prezenţa întregii comisii de examinare de către secretarul comisiei, cu cerneală sau pastă albastră. 

Eventualele corecturi de transcriere în cataloagele de examen se fac cu cerneală roşie, de către persoana care agreşit, sub semnătură, se contrasemnează de către preşedintele subcomisiei de examen şi se aplică ştampila de către preşedintele comisiei examenului de absolvire.

7.Proba scrisă durează 3 ore şi se desfăşoară înainte de prezentarea şi susţinerea proiectului de specialitate/ absolvire.

8.Pentru organizarea probei scrise, preşedintele comisiei de examinare repartizează pe săli, prin tragere la sorţi, două cadre militare / personal civil contractual (de altă specialitate faţă de cele avute de candidaţii care susţin proba) din S.M.M.M.S.F.T., respectiv S.M.M.M.S.L., pentru supravegherea activităţii de examinare (responsabil de sală/rând şi supraveghetor).

9. Accesul în sală al candidaţilor este permis pe baza actului de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei. Se interzice candidaţilor să pătrundă în sală cu orice fel de materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor: manuale, notiţe, însemnări, mijloace de calcul şi de comunicare etc. Nerespectarea acestor dispoziţii duce la eliminarea candidatului din examen de către preşedintele comisie de examinare.

10. Înainte de aducerea subiectelor în săli supraveghetorii prezintă candidaţilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor personale pe foaia de examen. Candidaţii se aşează câte unul în bancă, în ordine alfabetică, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o coală de hârtie tipizată pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele şi completează lizibil celelalte date de pe colţul ce urmează a fi lipit. Lucrarea se secretizează prin lipirea colţului hârtiei tipizate, numai după ce responsabilii de sală/ rând/ supraveghetorii verifică identitatea candidaţilor, completarea corectă a tuturor datelor şi semnează. Peste colţul lipit al lucrării preşedintele comisiei examenului de absolvire aplică ştampila. Pentru lipirea lucrării se foloseşte acelaşi tip de etichete pentru toţi candidaţii din centrul de examen. Înscrierea numelui candidatului pe foile tipizate, în afara rubricii care se secretizează, precum şi orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării, atrag după sine anularea lucrării respective.

11. În prezenţa preşedintelui comisiei, respectiv reprezentantului şcolii pentru Şcoala Militară de Maiştri Militari şi Subofiţeri de Logistică „Gheorghe Lazăr”, preşedintele fiecărei subcomisii extrage din plic o variantă din cele 3 elaborate. Tragerea la sorţi se face în ziua probei, cu o oră înaintea începerii acesteia. Se multiplică varianta extrasă pentru fiecare calificare profesională în număr egal cu numărul candidaţilor participanţi la proba scrisă, după care subiectele se introduc în mape care se sigilează, urmând să fie distribuite în săli.

12. Responsabilii de săli/rând primesc mapele cu documentele de examen (lista candidaţilor care au fost repartizaţi să susţină proba scrisă, procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise, testele grilă, foile de răspuns, ciornele, etichetele pentru secretizarea lucrărilor), sigilate de către preşedintele comisiei.

13. Din momentul distribuirii testelor, niciun candidat nu mai poate pătrunde în sală şi niciun candidat nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează pentru predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul distribuirii testelor pierd dreptul de a mai susţine proba.Candidaţii pot părăsi sala de examen, cel mai devreme, după o oră de la distribuirea subiectelor în săli. În cazuri excepţionale, candidaţii pot părăsi temporar sala de examen însoţiţi de către supraveghetor.Ultimii 2 candidaţi rămân în sala până la predarea ultimei lucrări.

14. Pentru elaborarea lucrării scrise se foloseşte numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor numai creion negru. Se interzice folosirea, în timpul probelor scrise, a minicalculatoarelor, a riglelor, precum şi a altor mijloace de calcul. Fiecare candidat primeşte atâtea coli tipizate de examen şi ciorne câte îi sunt necesare. În cazul în care unii dintre candidaţi, din diferite motive doresc să-şi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, au dreptul să primească alte coli tipizate. Colile folosite iniţial se anulează de către supraveghetori, menţionându-se pe ele „ANULAT”, se semnează de către responsabili şi supraveghetori şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise.

15. În timpul desfăşurării probei scrise, responsabilii de sală/ rând şi supraveghetorii nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu discută între ei şi nu rezolvă subiectele de examen. Unul dintre responsabili / supraveghetori stă în faţa clasei, iar celălalt în spatele ei şi nu au alte preocupări decât cele legate de desfăşurarea examenului. În sălile destinate susţinerii probelor de examen este interzisă folosirea telefonului mobil sau altor mijloace I.T.

16. Responsabilii de sală/ rând şi supraveghetorii răspund de asigurarea ordinii şi liniştii în sala de examen, nu permit candidaţilor să comunice între ei, asigură respectarea de către candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii.

17. Pentru orice încălcare a prevederilor metodologiei responsabilul de sală sesizează preşedintele subcomisiei de examen pentru a lua măsurile care se impun. În timpul desfăşurării probei scrise, în sălile de examen au voie să intre numai preşedintele comisiei examenului de absolvire / preşedinţii subcomisiilor de examen. Persoanele delegate ale C.J.E.C. ARGEŞ, respectiv ale C.M.B.E.C., pot intra în sălile de examen numai însoţite de preşedintele comisiei examenului de absolvire.

18.Fiecare item este cu alegere multiplă, 3 variante a, b sau c, din care o singură variantă reprezintă răspunsul corect. Candidaţii sunt sfătuiţi să răspundă la fiecare din cei 30 de itemi, încercuind răspunsul considerat corect. La predarea lucrării responsabilul de sală va număra şi va consemna în tabelul de predare a lucrării numărul de itemi rezolvaţi;  itemii necompletaţi cu niciun răspuns vor fi anulaţi prin tăiere cu o linie orizontală de către responsabilul de sală. În situaţia în care candidatul doreşte să corecteze o greşeală sau a încercuit la un item mai multe răspunsuri va solicita responsabilului de sală/rând o altă foaie de răspuns.

Baremul de corectare şi notare se afişează la avizierul instituţiei după încheierea probei.

Timpul destinat elaborării lucrării scrise se socoteşte din momentul în care toţi candidaţii au primit testul multiplicat.

19. Evaluarea  testului scris se va face imediat după finalizarea probei, în prezenţa candidatului, căruia îi aparţine foaia de răspuns, de către doi evaluatori (ofiţeri / maiştri militari / subofiţeri / personal civil încadraţi în Şcoala Militară de Maiştri Militari şi Subofiţeri a Forţelor Terestre „BASARAB I”, respectiv în Şcoala Militară de Maiştri Militari şi Subofiţeri de Logistică „Gheorghe Lazăr”), care pot fi responsabilii de sală/ rând sau supraveghetorii, asistaţi de doi candidaţi, în sălile în care s-au susţinut probele, prin aplicarea grilei de evaluare. Vor fi desemnaţi doi evaluatori la maxim 60 de candidaţi.

20. Evaluatorii aplică grila pe fiecare foaie de răspuns, numără itemii corect rezolvaţi, în prezenţa candidatului şi a celor doi martori, transformă itemii în notă, conform nomogramei de evaluare, trec nota pe test (în cifre şi în litere), după care urmăresc ca fiecare candidat  să semneze de luarea la cunoştinţă a numărului de itemi corect rezolvaţi şi a notei obţinute. Evaluarea şi semnarea se fac cu pix sau stilou cu pastă/cerneală de culoare albastră.

21. După finalizarea evaluării tuturor candidaţilor, mapele  cu testele,  foile de răspuns şi ciornele sunt predate de către responsabilul de sală/rând secretarului comisiei de absolvire, pe bază de proces-verbal, în prezenţa ultimilor 2 (doi) candidaţi evaluaţi.

Nota minimă de promovare a probei scrise este 5,00 (cinci).

22. Realizarea şi susţinerea proiectului de specialitate/absolvire constă în executarea de către candidaţi a unui proiect de specialitate/absolvire şi susţinerea lui în condiţii de examen unde sunt vizate competenţele specifice calificării profesionale, conform standardului de pregătire profesională. Proiectul trebuie să ofere posibilitatea candidaţilor să îşi prezinte performanţele în utilizarea competenţelor dobândite.

23.Pentru susţinerea proiectului de specialitate/absolvire (corespunzător obţinerii certificatului de calificare profesională nivel 5), candidaţii planificaţi în ordine alfabetică, se prezintă în sala de examinare la ora stabilită şi anunţată de comisia/subcomisia de examen. După verificarea identităţii de către preşedintele/membrii subcomisiei de examen, candidatul primeşte proiectul şi, dacă este necesar, hârtie ştampilată pentru ciornă.

24. Pentru prezentarea proiectului şi, eventual, a dispozitivului/ aparatului/ produsului/ instalaţiei realizat, pentru susţinerea soluţiilor propuse prin proiect se acordă fiecărui candidat 15-20 de minute.

25. Membrii subcomisiei de examen/echipei de evaluare adresează candidatului întrebări lămuritoare, de regulă după terminarea prezentării proiectului, pe care le consemnează în partea a IV-a a fişei de evaluare.

26. Proiectul se susţine în faţa subcomisiei de examen care evaluează global competenţele dovedite şi consemnate privind: planificarea, organizarea şi progresul activităţilor pentru realizarea proiectului, calitatea activităților desfăşurate, calitatea proiectului şi calitatea susţinerii orale a proiectului.

 Proiectul este notat de către fiecare membru examinator cu note de la 1 la 10 conform criteriilor de apreciere a proiectelor de absolvire specificate în Anexa nr. 5.Nota finală este media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire a notelor acordate de fiecare dintre cei doi membri evaluatori. Nota minimă de promovare la susţinerea proiectului este 6,00 (şase).

Rezultatul susţinerii proiectului, consemnat în fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată pentru fiecare candidat, se afişează în ziua susţinerii probei şi nu poate fi contestat.

După ce toţi candidaţii au fost examinaţi, rezultatele finale se trec în catalog de către membrii subcomisiei de examinare, cu cerneală sau pastă albastră.

27. Depunerea şi rezolvarea contestaţiilor

Candidaţii care nu sunt de acord cu rezultatele obţinute la proba scrisă pot depune contestaţii în termen de o oră de la afişare rezultatelor.

Rezolvarea contestaţiilor se face prin aplicarea din nou a grilei de evaluare de către comisia de soluţionare a contestaţiilor, iar afişarea rezultatelor acestora se realizează în aceeaşi zi.

(1)Media generală de absolvire este media aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire a notelor obţinute la proba practică, proba scrisă şi susţinerea proiectului de specialitate/absolvire. Nu se calculează media de absolvire pentru candidaţii care nu au promovat una sau mai multe probe de examen.

(2) Sunt declaraţi „ADMIS” candidaţii care au obţinut cel puţin media 6 (şase), media minimă de promovare a examenului de certificare a calificării profesionale.

(3) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile de mai sus sunt declaraţi „RESPINS” sau, după caz,                       „NEPREZENTAT” sau „ELIMINAT DIN EXAMEN”.

(4) Pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de certificare a calificării profesionale se  întocmesc şi se afişează liste nominale care cuprind: numele şi prenumele candidatilor, notele obţinute la fiecare probă, media generală şi rezultatul final, respectiv „ADMIS", „RESPINS", „NEPREZENTAT", „ELIMINAT DIN EXAMEN". Un candidat se consideră „NEPREZENTAT" dacă a absentat la cel puţin una din probele de examen.

(5) Candidaţii declaraţi „RESPINS” pot susţine un nou examen de certificare a calificării profesionale, fără taxă, în sesiunea a II-a (perioada 04 – 11.08.2025),  iar în situaţia nepromovării aceştia se exmatriculează (art. 56, alin. 3-6, Ordinul nr. M 122/10.10.2016 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind organizarea şi funcţionarea şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri).

 

                                                                         „BIRUINŢA ESTE A CELOR STĂRUITORI!”

                                                                                                    1863-2025